|
Onlangs bezocht ik het Cobra museum voor moderne kunst te Amstelveen.
Cobra bleek een afkorting van COpenhagen, BRussels en Amsterdam, de geboorteplaatsen van de leden.
De Cobra beweging werd in 1948 te Parijs opgericht en hield stand tot 1951 maar behield daarna grote invloed.
Geïnspireerd door dit bezoek ben ik thuisgekomen direct aan het werk gegaan:
|
Van Oerknal tot Gehoorzame Huishond |
Bijschrift:
De grote existentiële vraagstukken van onze tijd vinden we geabstraheerd op dit doek gekwispeld,
waarmee de ingedutte kunstwereld wordt opgeschud.
Dit is een indringend tegenwicht voor de overvloed aan prikkels van onze geglobaliseerde-
en hyper genetwerkte wereld.
Het rijkt ook handvatten aan om het grotere verband niet uit het oog te verliezen:
de huishond is nietig maar ook dapper en dienstbaar ten overstaan van de onmetelijke grootsheid van het heelal.
OK, hierboven ziet u wat meligheid.
Het bijschrift is ontleend aan de teksten die het Cobra museum naast de kunstwerken
op de wanden heeft aangebracht.
Het museum verliet ik met gemengde gevoelens.
Er waren wel enkele schilderijen te zien met grappige vormen en gekkigheid maar het merendeel
zou alleen in een kleuterklas op instemming van de leerkracht kunnen rekenen.
Welke conclusies moeten we hier nu aan verbinden?
Ten eerste is deze kunst anti-intellectueel, met opzet kinderwerk.
Maar zeker niet des kleuters is vervolgens de (quasi) diepzinnige uitleg die erbij wordt opgediend.
Zoals de verbinding tussen micro- en macrocosmos.
Mogen we hieruit misschien concluderen dat de kunstenaars ons een spiegel voorhouden:
jongens, vakmanschap doet er niet toe, als je maar een mooie babbel hebt.
Diederik Stapel avant la lettre?
Een afkeer van de verlichting, prestatie, van wetenschap en techniek?
Verlangen naar een onbekommerde kindertijd?
Het bewijs dat je mensen voor de gek kunt houden?
We bezien een schilderwerk dat uit enkele wild aangebrachte vlekken bestaat.
Er is kop noch staart aan te onderscheiden maar het bijschrift vermeldt dat het koeien in een weiland betreft.
Had de artiest verzuimd een brillenzaak te bezoeken?
|
|