Binaire puzzel oplosser

download programma
download puzzels

Inleiding

Hieronder staat een Binaire puzzel in de begin (onopgeloste) staat.



Deze puzzels betaan uit vierkanten van n*n cellen. (n=6,8,10,12,14)
De puzzle is opgelost als elke cel een "0" of een "1" bevat met de volgende regels:
    - een kolom of rij bevat evenveel (n/2) "0" len als "1" en.
    - in een kolom of rij mogen niet meer dan 2 "0" of 2 "1" cijfers naast elkaar staan.
    - gelijke kolommen of rijen zijn niet toegestaan.
    - een kolom mag wel gelijk zijn aan een rij.
Sommige cijfers zijn vooraf al ingevuld. Deze cijfers zijn bruin.
De speler moet de in de lege cellen een "0" of "1" invullen op grond van logisch redeneren.
Deze cijfers worden zwart weergegeven.

Als de speler vastzit kan het programma aanwijzingen (hints) leveren.
Deze cijfers worden grijs weergegeven.



Een puzzel na enkele hints.
De laatst ingevulde hints hebben een gele achtergrond.
De laatst ingevulde cel heeft een rode cirkel.



Oploste puzzel met alleen hints.

Het programma

Menu knoppen


    - open: open puzzel
    - save: save puzzel
    - help: open HTML help pagina
    - nieuw: nieuwe puzzel invoeren.
    - play: oplossing zoeken.

Rechter knoppen


    - afmetingen (game size): klik om dimensie in te stellen (in nieuww modus).
    - clear button: verwijder alle cijfers (in nieuw modus).
    - hint (lamp) : zoek hintss (play modus).
    - terug(back) knop: verwijder laatste zet of hints (in play modus).
    - org knop: verwijder alle hints en zetten van de speler (in play modus).

Open en Save

Bestanden van binaire puzzels hebben geen extensie.
In de plaats daarvan begint een Binaire puzzel bestand met BIN_

Een nieuwe puzzel invoeren

Duk op new.
Selecteer de puzzel afmetingen met een muisklik op de afmetingen box.
De clear knop wist een oude puzzel.
Klik op een lege cel om een "0" in te voeren.
Klik op een "0" om die in een "1" te veranderen.
Klik op een "1" om dit cijfer te verwijderen.
Als alle (bruine) cijfers zijn ingevoerd druk dan op play.

Een puzzel oplossen

Doe als bij nieuw om zwarte cijfers in te voeren.
De laatst veranderde cel heeft een rode cirkel.
Met de terug knop wordt dit cijfer verwijderd.
De rode cirkel verplaatst naar de vorige gewijzigde cel.

Hints
Een vastzittende speler kan hints aanroepen met de hint knop.
(hints zoeken wordt ook gestart met de SPATIE balk)
Grijze (hint) cijfers kunnen niet gewijzigd worden met muiskliks.
Gebruik de terug knop of de BACKSPACE toets.

Backtracking
In het geval van extreem moeilijke puzzels kan soms geen hint worden gevonden.
Het programma denkt namelijk niet vooruit.
In dit geval moet de speler een gok doen, bv een "0" invullen op een logische plek.
Als dan bij volgende zetten (of hints) een fout optreedt moeten de laatste cijfers en hints worden teruggenomen
en moet de laatst gegokte "0" in een "1" worden veranderd. Etc.
Dit proces kan enkele niveaus diep gaan.

Strategie
Neem een 8*8 puzzel in gedachten.

Een rij of kolom met
   ...00... wordt ..1001..
...1.1.. wordt ...101..
101...1. wordt 101...10
Twee rijen of kolommen van
   01101100         01100110
   0.10110. wordt   00101101
omdat er geen twee rijen of twee kolommen gelijk mogen zijn.

Opmerking over hints

Het programma genereert een lijst met valide woorden.
woord is hier een geldige volle rij of kolom.
Bij een 6*6 puzzel is de lijst:
001011,001101,010011,010101...etc.

Hints worden opgespoord door elke kolom en rij te vergelijken met alle woorden in de lijst.
Hints zijn open cellen waar alleen een "0" of alleen een "1" past.
Deze hint zijn soms zeer moeilijk handmatig te vinden.

Oplosbaarheid

Puzzels kunnen
    1. niet oplosbaar zijn
    2. één unieke oplossing hebben
    3. meerdere oplossingen hebben
Geval 1.
Fouten ontstaan bij alleen hints.
Zo'n puzzel is fout.

Case 2.
Puzzel is oplosbaar met alleen hints en eventueel backtracking.

Case 3.
Prigramma vindt geen hints.
Backtracking toont aan dat het voor sommige cellen niet uitmaakt of er een "0" of een "1" staat.

Installatie

Er is geen installatie procedure.
Kopieer simpelweg de het .exe bestand naar een map van keuze.